Blog | eRIC

Meldkamerplein legt focus op informatiegestuurde crisisbeheersing

Geschreven door eRIC | Nov 18, 2025 2:37:40 PM

Meldkamerplein is sinds zijn oprichting in 2017 als gezamenlijk kennisplatform voor
ontwikkelaars en bouwers van meldkamerproducten inmiddels flink in de groei. Acht
‘founding partners’ uit de meldkamermarkt bedachten toen de formule om met een
gezamenlijk netwerk voor kennisdeling nog beter in te spelen op de vraag van
meldkamerprofessionals naar optimale ondersteuning van hun processen. Een initiatief
waarbij in het afgelopen jaar steeds meer spelers zich aansloten: ontwikkelaars van
meldkamerapparatuur, informatie- en arbitragesystemen, geo-informatie,
meldkamerinrichting en meer. De vaste kern van de acht oprichters kreeg tijdens de eRIC-
beurs van 2022 uitbreiding tot 28 deelnemers en in 2024 stonden maar liefst 40 aanbieders
samen op het Meldkamerplein, met een totale oppervlakte van 1000 vierkante meter.


Kennis en verbinding
“Geen enkele leverancier kan op eigen houtje een volledige meldkamer of crisiscentrum
bouwen en inrichten”, stelt Roeland Staal, community manager van Meldkamerplein.
“Daarvoor zijn verschillende technische en facilitaire disciplines nodig, elk met hun eigen
kennis en kunde. Alle componenten die zij leveren, hard- en software, moeten als
puzzelstukjes in elkaar passen om tot een effectief functionerende meldkamer te komen.
Door gezamenlijk een netwerkplatform te vormen, aanbieders te verbinden en kennis en
innovaties te delen, kunnen we nog beter inspelen op de steeds veranderende behoeften
van onze klanten.”

Die behoeften halen de partners van deze Meldkamerplein community op tijdens periodieke
interactieve ontmoetingen met gebruikers uit de meldkamer- en crisisbeheersingssector.
Mensen uit de praktijk en kennisinstellingen bespreken dan ervaringen en scenario’s en
adresseren actuele vraagstukken en behoeften die in de knooppunten van hulpverlening en
crisisbeheersing spelen.

"We zien in de sector een steeds grotere behoefte naar slimme technologie die centralisten,
operators en crisisteams helpt en ontzorgt."
- Roeland Staal

De kracht van AI-tools
Zoals de toepassing van artificial intelligence om informatiegestuurd werken nog beter te
ondersteunen. Roeland Staal ziet AI als een ‘groot thema’ in de meldkamerwereld, want
slimme AI-tools kunnen de werkprocessen van centralisten en crisismanagers effectiever
maken en zo leiden tot snellere en betere besluitvorming en effectievere aansturing van
operaties.

“We zien in de sector een steeds grotere behoefte naar slimme technologie die centralisten,
operators en crisisteams helpt en ontzorgt. Reden is dat de informatiestromen die de
mensen voeden bij hun werk steeds omvangrijker en complexer worden, omdat ook crises
en dreigingen complexer worden. We zien crises met grotere maatschappelijke impact, zoals
uitval van vitale voorzieningen, extreem weer en zelfs dreiging van militaire conflicten. Het
partnerlandschap voor crisisbeheersing wordt steeds breder en al die partijen hebben hun
eigen behoefte aan informatie en genereren ook informatie, die met anderen in de keten
moet worden gedeeld.”

De kunst is volgens Staal om uit die enorme stroom data relevante informatie te filteren en
te ordenen, die ze echt nodig hebben voor hun beeld-, oordeels- en besluitvormingsproces.
“Daarbij kunnen AI-tools uitstekende ondersteuning bieden. Niet om processen over te
nemen, maar om de schaarse menscapaciteit in meldkamers en crisiscentra in staat te
stellen beter hun werk te doen. Een belangrijk thema om met onze klanten het gesprek over
aan te gaan en te laten zien welke innovatieve oplossingen we samen kunnen bieden.”

Instabiliteit en NAVO-top
Net als op de vorige edities nodigt Meldkamerplein ook tijdens editie 2026 meerdere
toonaangevende sprekers uit, om verbinding te leggen tussen de meldkamerpraktijk en de
aanbieders van meldkamertechnologie. Onder meer voormalig MIVD-directeur Pieter
Cobelens en oud-hoofdcommissaris Willem Woelders van de Nationale Politie spreken op
het meldkamerplein. Cobelens beschrijft in een scenario de effecten van politieke
instabiliteit op het veiligheidsgevoel in Nederland en Willem Woelders vertelt in zijn bijdrage
over zijn ervaringen met de NAVO-top. Een operatie van superlatieven en zeker een
schoolvoorbeeld van informatiegestuurd optreden.

Roeland Staal: “Crisisbeheersing is een complex en dynamisch proces. Geen enkele ramp,
crisis of calamiteit kan door één dienst exclusief worden bestreden. Het is altijd een
samenspel van diensten en processen. De uitdaging voor alle crisispartners is enerzijds één
gezamenlijk gedeeld beeld van de situatie te creëren, zodat alle partners ‘in dezelfde film
zitten’. Anderzijds hoeft ook niet iedereen exact dezelfde informatie te hebben, want de
informatiebehoefte is taak- en procesafhankelijk. Een bestuurlijk beleidsteam heeft andere
informatiebehoefte dan het operationeel team dat de directe tactische inzet aanstuurt en
een functionele dienst als Rijkswaterstaat of een waterschap heeft andere informatie nodig
dan de ambulancezorg of ziekenhuizen. in die schifting en ordening kan AI met slimme
algoritmen een belangrijke ondersteunende tool zijn. Ik verwacht dat artificial intelligence de
komende jaren in het meldkamer- en crisisbeheersingsdomein steeds meer zal worden
omarmd.”