Marelko: meer dan zwaailichten

16-10-2017

Zichtbaarheid en hoorbaarheid tijdens een prio-1 rit. Dat is de basis voor veiligheid voor alle ‘zwaailichtdiensten’. Het is van oudsher de specialiteit van Marelko, al 27 jaar als familiebedrijf actief vanuit Maarheeze. Maar het bedrijf doet meer. “Leverancier van voertuiggebonden veiligheidssystemen en handhavingsmiddelen dekt de lading beter”, vertelt directeur Dennes Smallegange, die nu al uitkijkt naar eRIC 2018.

 

Dennes Smallegange blikt terug op eRIC 2016 en stelt vast dat het een goede beurs was, waar hij veel mooie netwerk- en klantencontacten heeft gelegd. “De eerste grote multidisciplinaire vakbeurs na ettelijke jaren stilte, was voor zowel de hulpdiensten als exposanten een positieve verrassing. De kracht van eRIC is de brede doelgroep. Heel interessant voor leveranciers. In het verleden had je gescheiden vakevenementen voor alle disciplines, maar op eRIC vinden we al onze belangrijke klantengroepen bij elkaar. We denken nu al na over de noviteiten en ontwikkelingen die we op eRIC 2018 aan onze klantenkring willen presenteren. Ik heb hoge verwachtingen van de komende beurs.

Behalve daksets met optische- en geluidsignalen, levert Marelko sinds 2004 ook voertuigwerkverlichting, led- en DRIP-toepassingen voor botsbeveiliging, Can-bus voertuigcontrolesystemen, camera’s en handhavingsmiddelen zoals laserguns, ademanalyseapparatuur en kentenenherkenningscamera’s. Een breed pakket voertuig- en handhavingstechniek voor een even brede doelgroep. “In principe rekenen we iedereen die met een zwaailicht rondrijdt tot onze potentiële klantenkring, al hebben we van oudsher in de brandweer- en ambulancesector ons grootste marktaandeel”, aldus Smallegange. “Maar bij Rijkswaterstaat rijdt 95 procent van de weginspecteurs rond met onze DRIP-systemen voor botsbeveiliging.”

Degelijke service is de kern van de bedrijfsvoering bij Marelko. Het bedrijf lanceerde vorig jaar het programma ‘vijf stappen naar veiligheid’, met als leidende principes: maatwerkoplossingen voor de klant, deskundige installatie, vakkundig onderhoud, zorgvuldig projectmanagement en snelle service. “Zo waarborgen we dat de klant het product krijgt dat aansluit bij zijn behoefte voor veiligheid op de weg en dat goede ondersteuning biedt bij de operationele taken. Maar ook dat de gebruikers kunnen vertrouwen op functionaliteit. Hulpdiensten moeten 24/7 inzetbaar zijn en moeten daarom voor honderd procent kunnen vertrouwen op hun daksets en andere veiligheidsverlichting. Daarom hebben we een eigen landelijke servicedienst met een snelle responstijd, om storingen en defecten snel te kunnen oplossen. Overheidsdiensten besteden vaak puur aan op basis van de laagste prijs, maar wij vinden het belangrijk om te denken vanuit een compleet dienstverleningspakket waarmee we de klant zo goed mogelijk bedienen, ook in de onderhouds- en servicefase na de aankoop. Tijdens de komende beurs informeren we het hulpverleningsdomein graag over de mogelijkheden van ons producten- en dienstenpakket. Uiteraard ontvangen we onze klanten met Brabantse gastvrijheid en een kopje koffie met wat lekkers. Graag tot ziens op eRIC 2018!”