Submitted by: eRIC

Robots stelen de show tijdens eRIC 2018

De organisatoren van eRIC 2018 kijken tevreden terug op de tweede editie van de vakbeurs, die op 18 en 19 april op Vliegveld Twenthe werd georganiseerd. Twee dagen lang toonden hulpverleners van alle disciplines, fabrikanten en leveranciers de stand der techniek in hun vakgebied, met een keur aan voertuigen en materialen en interactieve demonstraties. De bezoekersopkomst, beduidend groter dan tijdens de eerste editie in 2016, laat zien dat er in Nederland nog voldoende animo is voor een multidisciplinaire vakbeurs. ‘Onbemande hulpverlening’ was een van de leidende thema’s in het demonstratieprogramma.

Er was ook heel even ‘hoog bezoek’ tijdens de beurs. Minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie & Veiligheid, sprak op 19 april tijdens het Duits-Nederlandse congres over internationale brandweersamenwerking en liet zich na zijn speech door voorzitter Stephan Wevers van Brandweer Nederland kort rondleiden over het beursterrein. Veel tijd had de bewindsman niet, maar hij toonde zich geïnteresseerd in de beursthema’s en was verrast door de omvang van het evenement. Tijdens het eerdergenoemde brandweercongres, ondertekenden de voorzitters van Brandweer Nederland en het Deutscher Feuerwehrverband een samenwerkingsovereenkomst als basis voor kennisdeling en leren van elkaar op het gebied van techniek, personeel en organisatie.

Bezoek minister Grapperhaus aan eRIC 2018

 

‘Hulpverlening vanuit de luie stoel’

Op het demonstratieterrein trokken vooral de demonstraties rond het thema ‘onbemande hulpverlening’ veel aandacht. Beursmanager Sander Hesseling trad op als geroutineerd spreekstalmeester en sprak over ‘hulpverlening vanuit de luie stoel’. Verkenning, beeldvorming en zelfs redding en blussing kan met de robottechnologie anno 2018 voor een groot deel zonder dat er een mens aan te pas komt. Handig bij incidentsituaties die te gevaarlijk zijn om er mensen op af te sturen. Scenario: een tankwagenongeval met gevaarlijke stoffen. De weginspecteur van Rijkswaterstaat die als eerste ter plaatse is, blijft op veilige afstand en stuurt zijn drone op pad om de verkeerscentrale een beeld te geven van de situatie. Daarna was de plaats incident voor een kleine rijdende verkenningsrobot van de politie en een bemonsteringsrobot van de CBRN responseenheid van Defensie om de situatie van dichtbij te verkennen zonder hulpverleners in gevaar te brengen. En met een compacte rijdende robot met trekhaak kan ook snel en eenvoudig een waterscherm bij de lekkende tankwagen worden gelegd om giftige dampen neer te slaan, bleek uit het verdere verloop van de demonstratie.

Dan het grote werk. Verschillende brandweerkorpsen experimenteren al met zwaardere robots voor verkennings- en bluswerk in gevaarlijke inzetsituaties. Zo heeft Brandweer Amsterdam-Amstelland zijn SCARAB rupsrobot, voorzien van camera en blusmonitor. “Een ideaal instrument om in te zetten op plaatsen waar je eigenlijk geen brandweermensen naar binnen wil sturen, bijvoorbeeld een brand in een van de 400 parkeergarages in de stad”, verklaart innovatiemanager Peter Butter. In de demo manoeuvreerde de SCARAB moeiteloos met een lagedrukslang en zijn blusmonitor om een gastank te koelen en te behoeden voor een BLEVE. En gaat het toch mis, dan is het jammer voor de robot, maar vallen er tenminste geen slachtoffers onder hulpverleners. Ook Brandweer Haaglanden heeft inmiddels zijn eigen robot, de LUF 60, een op afstand bediend rupsvoertuig met een grote ventilator die een wolk watermist kan verstuiven. Het korps laat een speciaal ondersteuningsteam opleiden dat de mogelijkheden van de robot en twee eveneens aangeschafte drones verder gaat onderzoeken. Ook de LUF 60 vertoonde zijn kunsten tijdens de demonstratie.

De meeste indruk maakte de zware rupsrobot MVF 5 uit Kroatië. Het apparaat is gebouwd op een gepantserd tankchassis en voorzien van acht camera’s en een sprinklersysteem voor zelfbescherming, en is een troef voor het echt zware werk in extreme omstandigheden. Brand in een munitieopslag misschien? Met een watertank van 5000 liter, 500 liter SVM en een knikmast met blusmonitor, gaf de inzet van dit monster op rupsbanden tijdens de demonstratie het begrip ‘TANK-autospuit’ een nieuwe betekenis. Hoewel robots op de Nederlandse brandweermarkt nog experimenteel zijn, zijn de operationele mogelijkheden volgens Peter Butter interessant en de moeite van praktijkexperimenten waard, zeker als onbemande hulpverlening bijdraagt aan het verminderen van risico’s voor brandweerlieden bij incidenten met een hoge gevaarzetting. Butter gebruikte hiervoor de mooie slogan: ‘Don’t send a man to do a machine’s job’.

Demonstratie onbemande hulpverlening

 

Van de ingezette drones tijdens de diverse demonstraties was voor het publiek overigens niet veel te zien. Zowel de drone-inzet van Rijkswaterstaat als de drone-ondersteuning door Brandweer Twente tijdens de inzetdemo van het team Specialistische Technische Hulpverlening, waren omgeven door strenge veiligheidsmaatregelen. De toestellen werden op grote afstand buiten het zicht van het publiek opgelaten en tijdens de demonstratievluchten werd zelfs de toegang tot het eRIC-terrein voor in- en uitgaande bezoekers tijdelijk afgesloten. Veiligheid vóór alles. Daarom kon helaas ook een XL drone die slachtoffers op een brancard kan vervoeren niet in actie worden gedemonstreerd. Het apparaat trok op de stand van de leverancier wel veel bekijks.

Concept Fire Truck

eRIC 2018 was voor voertuig- en materieelspecialisten ‘the place to be’. Alle grote namen waren vertegenwoordigd, zoals: DAF, Magirus, Hilton, Mercedes-Benz, Scania, Ziegler, Kronenburg, VTN, IFFS, WAS, Miesen, Rosenbauer. Laatstgenoemde had zijn ‘Concept Fire Truck’ meegenomen naar het beursterrein: de brandweerwagen van de toekomst door de ogen van de Oostenrijkse opbouwer. De CFT is een volledig elektrisch aangedreven voertuig, inclusief de ingebouwde Rosenbauer NH 35 pomp. Het voertuig is volledig door Rosenbauer zelf gebouwd vanaf de tekentafel en niet op een bestaand vrachtwagenchassis. Met twee sterke elektromotoren kan snel worden geaccelereerd naar een top van 110 kilometer per uur. Sales manager Steve John demonstreerde de rij- en bedrijfseigenschappen van het prototype, dat zich vooral kenmerkt door ‘stilte’. De toekomst van de mobiliteit bij de brandweer in een tijd waarin ook de hulpdiensten moeten nadenken over een CO2-neutraal wagenpark, verwacht hij. Dat het huidige prototype op zijn accu’s maar 20 minuten rij- en bedrijfstijd heeft is geen knelpunt, want na de vierenhalf jaar ontwikkelingstijd die Rosenbauer in het voertuig heeft gestoken, zijn de prestaties van hedendaagse accu’s alweer veel beter. Het bedrijf zegt met vijf brandweerkorpsen in Europa in overleg te zijn om een aantal prototypen in de praktijk te testen. Ook een korps in Nederland.

Demonstratie Concept Fire Truck

 

Ervaren

Alle grote stakeholders van het veiligheidsdomein waren aanwezig op het eRIC-terrein: Brandweer Nederland en het IFV toonden de stand van zaken rond het grootschalig en specialistisch brandweeroptreden. Het Nederlandse Rode Kruis was present, specialistische politie-eenheden, Defensie, Justitie, Rijkswaterstaat, KNRM, Reddingsbrigade. Ook de ambulancesector was uitgebreid aanwezig deze editie. Door het plaatsvinden van het ambulancesymposium tijdens de beurs wisten vele exposanten en bezoekers uit deze sector eRIC te vinden. Voor al deze organisaties was netwerken met de partners een belangrijke reden om de beurs te bezoeken.

Maar eRIC 2018 kende ook interactieve componenten. Veel interesse was er voor het skills lab terrorismegevolgbestrijding, waar belangstellende hulpverleners na aanmelding met een realistische aanslagsituatie werden geconfronteerd en levensreddend moesten optreden. De gesimuleerde chaos in een restaurant, met veel bloed en een LOTUS-slachtoffer met afgerukt been, oogde luguber, maar toonde een situatie die hulpverleners ook in Nederland op een dag in werkelijkheid kunnen tegenkomen.
Prettiger vermaak bood de stand van Moditech, waar meerdere brandweerploegen gretig gebruik maakten van het aanbod om splinternieuwe testmodellen van luxe automerken ‘professioneel te slopen’ met redgereedschap, bijgestaan door het Crash Recovery Systeem, dat feilloos laat zien waar bij de nieuwste automodellen de uitdagingen zitten qua constructie en veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags. Een stille jongensdroom ging voor veel hulpverleners in vervulling, al vonden sommige toeschouwers het toch wel zonde om die mooie nieuwe wagens in schroot te zien veranderen…

onbemande hulpverlening

Add new comment