Geplaatst door: eRIC

Samenwerking Carrosserie Touw en VET Special Products 

De opbouwwereld voor brandweervoertuigen lijkt een markt waar uitsluitend kans is voor grote producenten die mega-aanbestedingen binnenhalen. Toch is er nog voldoende ruimte voor kleine aanbieders. Dat bewijst Carrosserie Touw in Bergen op Zoom, een onderneming die al sinds de jaren 60 actief is op de brandweervoertuigen markt en in 2028 zijn honderdjarig bestaan viert. Recent nam Daan Touw, samen met zijn schoonzoon en twee andere investeerders de failliete boedel van Kronenburg Special Products in Wanroij over, dat onder de naam VET Special Products polyester casco’s voor opbouwprojecten gaat produceren. Over de samenwerking tussen Carrosserie Touw en Vet Special Products vertellen zij graag meer tijdens eRIC 2024.

Carrosserie Touw kent een lange geschiedenis. Het bedrijf werd opgericht in 1928 en bouwde tot de jaren 60 uiteenlopende’ utiliteitsvoertuigen’ en ook bussen. Toen de bussenbouw stopte, specialiseerde de carrosseriebouwer zich in het opbouwen van brandweervoertuigen. Aanvankelijk in samenwerking met Bikkers en later met Kronenburg. Toen dat bedrijf vorig jaar failliet werd verklaard, ontstond voor Touw een uitdaging

Directeur Daan Touw: “Plotseling waren we onze leverancier van polyester casco’s kwijt. Grote gevolgen heeft dat niet gehad, omdat we een aantal casco’s voor lopende en geplande projecten al in huis hadden. Maar op langere termijn willen we wel leveringszekerheid hebben. Samen met mijn schoonzoon Dirk van Egeraat en Wijnand en Toon Veens hebben we de mogelijkheden van overname van de productiefaciliteiten onderzocht. Deze overname is uiteindelijk gelukt en in maart willen we de productie van casco’s in Wanroij weer opstarten onder de nieuwe bedrijfsnaam VET Special Products. Zo is de levering van casco’s voor onze opbouwprojecten in Bergen op Zoom geborgd.”

Maar VET Special Products heeft wel de ambitie om een grotere markt te gaan beleveren. Bij voorkeur casco’s voor voertuigopbouw. “Maar als de markt andere polyester producten vraagt waarin het bedrijf kan voorzien, leveren we die uiteraard ook”, beaamt Daan, die onderstreept dat VET Special Products en Carrosserie Touw twee zelfstandige identiteiten blijven.

“Het is voor ons belangrijk om op de eRIC-vakbeurs te staan. Het is niet ons beursdebuut, we staan geregeld op beurzen, zoals ook op eerdere eRIC-edities. Komende editie willen we als bedrijvencombinatie, naast het productenportfolio van Carrosserie Touw met een aantal recente brandweervoertuigen, vooral VET Special Products introduceren bij de beursbezoekers. Het is altijd prettig om op een vakbeurs te netwerken en nieuwe contacten te leggen en oude te bestendigen.”

Daan Touw is zich bewust van zijn positie als ‘kleine aanbieder’ in een markt van ‘grote jongens’. Wat is zijn geheim? “Er is gewoon plaats voor kleinere opbouwers, als je maar kwaliteit levert en een goede prijs weet neer te zetten in een aanbesteding. De mega raamcontracten voor 60 of 70 voertuigen zijn met onze productiecapaciteit te hoog gegrepen, maar met een productie van maximaal tien voertuigen per jaar kunnen we ook meerjarige projecten prima aan. Zo bouwen we momenteel een serie van negentien tankautospuiten op 4x2 en 4x4 chassis voor de veiligheidsregio’s Brabant-Zuidoost en Limburg-Noord. Een belangrijk uitgangspunt voor onze opbouwprojecten is dat we het qua bediening robuust en simpel houden. Niet teveel digitale beeldschermen voor functiebediening als het ook met drukknoppen of hendels kan, die zijn aanzienlijk minder storingsgevoelig. Die wens horen we ook vaak van onze klanten: houd het simpel en functioneel.”
 

Reactie toevoegen